Poprzednia

ⓘ Wiadomości (program informacyjny)



Wiadomości (program informacyjny)
                                     

ⓘ Wiadomości (program informacyjny)

Wiadomości – program informacyjny emitowany na antenie TVP1 i TVP Polonia, od 24 sierpnia 2017 emitowany także na antenie TVP Info, nadawany ze studia "A” Telewizyjnej Agencji Informacyjnej znajdującego się przy pl. Powstańców Warszawy 7 w Warszawie na żywo od 18 listopada 1989. Program informacyjny razem z prognozą pogody jest dostępny w Internecie od 15 stycznia 2007 początkowo pod adresem itvp.pl, a następnie za pośrednictwem serwisu vod.tvp.pl i oficjalnej strony programu wiadomości.tvp.pl.

W kwietniu 2020 w związku ze wzrostem oglądalności programu w czasie pandemii koronawirusa jego główne wydanie zostało wydłużone z 30 do 35 minut.

                                     

1. Historia powstania

Wiadomości zastąpiły Dziennik Telewizyjny, program będący symbolem propagandy PRL. Przekształcenie Dziennika Telewizyjnego w Wiadomości jest głównym elementem przemian w telewizji publicznej, jakie miały miejsce w 1989 roku wraz z transformacją systemową w Polsce. Pierwsze wydanie Wiadomości 18 listopada 1989 pod redakcją Jacka Snopkiewicza poprowadził Wojciech Reszczyński. Dzień wcześniej nadano Dziennik Telewizyjny, twórcy Wiadomości mieli więc 24 godziny na przygotowanie studia. Pierwsze wydanie zostało nadane sprzed białej ściany, aby podkreślić, że zaczyna się "od zera”. Wojciech Reszczyński przywitał się słowami: "18 listopada, sobota, Wiadomości. Dobry wieczór. Mam nadzieję, że program ten będzie zdobywał z dnia na dzień państwa zaufanie. Wiadomości w naszym nowym dzienniku będą dobre lub złe, oby tych ostatnich jak najmniej, ale zawsze prawdziwe. Liczymy na pomoc i współpracę”.

                                     

2. Redaktorzy naczelni Wiadomości

  • Marzena Paczuska-Tętnik p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 2 października do 21 października 2009
  • Jan Piński od 5 lutego do 30 czerwca 2009
  • Marzena Paczuska-Tętnik od 12 stycznia 2016 de facto do 13 sierpnia 2017, formalnie do września 2017
  • Lena Bretes p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 9 kwietnia do 30 września 2004
  • Milan Subotić od? do 29 lipca 1992
  • Dorota Warakomska od 1 października 2004 do 31 marca 2005
  • Robert Kozak od 1 kwietnia 2005 do 25 maja 2006
  • Jacek Snopkiewicz od 18 listopada 1989 do 14 stycznia 1991
  • Krzysztof Rak od 13 marca 2008 do 18 stycznia 2009
  • Michał Maliszewski od 31 marca 1999 do 6 stycznia 2000
  • Jacek Karnowski od 22 października 2009 do 28 października 2010
  • Danuta Holecka od 1 maja 2019
  • wakat od 1 czerwca do 13 października 1997
  • Dorota Macieja od 15 maja 2007 do 12 marca 2008
  • Jarosław Olechowski p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 14 sierpnia 2017 do 29 kwietnia 2019
  • Radosław Rybiński p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 26 maja do 14 września 2006; redaktor naczelny Wiadomości od 15 września 2006 do 14 maja 2007
  • Krzysztof Trębski od 1 lipca do 1 października 2009
  • Janusz Sejmej p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 19 stycznia do 4 lutego 2009
  • Jarosław Gugała p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 22 stycznia 1993 do 1994
  • Piotr Sławiński od 1 stycznia 2001 do 8 kwietnia 2004
  • Karol W. Małcużyński od 30 lipca 1992 do 21 stycznia 1993
  • Piotr Kraśko od 26 stycznia 2012 do 11 stycznia 2016
  • Jan Szul od 7 stycznia do 31 grudnia 2000
  • Adam Pieczyński od 1994 do 30 kwietnia 1996
  • Jarosław Grzelak od 1 maja 1996 do 31 maja 1997
  • Małgorzata Wyszyńska od 29 października 2010 do 18 listopada 2011
  • Jacek Maziarski od 14 października 1997 do 30 marca 1999
  • Lech Dymarski od 15 stycznia 1991 do?
  • Karol W. Małcużyński p.o. redaktora naczelnego Wiadomości od 19 listopada 2011 do 25 stycznia 2012
                                     

3. Prezenterzy

Wydania główne

  • Danuta Holecka 1994-1997, 2003-2004, 2010 i od 2016
  • Michał Adamczyk 2004, 2011-2012 i od 2016
  • Edyta Lewandowska 2005 i od 2019

Wydania boczne

  • Michał Rykowski od 2018
  • Katarzyna Trzaskalska od 2017
  • Agnieszka Oszczyk od 2017
                                     

3.1. Prezenterzy Wydania główne

  • Danuta Holecka 1994-1997, 2003-2004, 2010 i od 2016
  • Michał Adamczyk 2004, 2011-2012 i od 2016
  • Edyta Lewandowska 2005 i od 2019
                                     

3.2. Prezenterzy Wydania boczne

  • Michał Rykowski od 2018
  • Katarzyna Trzaskalska od 2017
  • Agnieszka Oszczyk od 2017
                                     

4.1. Dodatkowe serwisy Sport

Sport nazywany często również jako Sport przed Wiadomościami lub Wiadomości sportowe nadawany jest codziennie o 19:25 do lutego 2019 roku był emitowany od poniedziałku do soboty o 20:25 i w niedziele o 20:05. Według badań oglądalności jest to najchętniej oglądana pozycja programowa TVP1, wyprzedzając tymże samym zestawieniu główne wydanie Wiadomości. Powstaje przy współpracy z TVP Sport, materiały wideo z transmisji dostarczają: Eurosport, Polsat Sport, Canal+ Sport, Sport Klub i nSport+. Program nadawany jest z bluescreena – za prowadzącym wyświetlana jest animacja z czołówki. Od 3 lutego 2020 jest emitowana nowa czołówka, nawiązująca do nowej czołówki Wiadomości.

                                     

4.2. Dodatkowe serwisy Obecnie

  • Robert El Gendy 2005-2006 i od 2010
  • Marcin Rams od 2012
  • Piotr Sobczyński od 1998
  • Jacek Laskowski 1992-1998 i od 2019
  • Artur Szulc 1990-2001, od 2019
  • Sylwia Dekiert 2005-2006 i od 2010
  • Przemysław Babiarz od 1992
  • Maciej Jabłoński od 2005
  • Piotr Dębowski od 1998
  • Maciej Kurzajewski od 1993
  • Sebastian Szczęsny od 2019
  • Jacek Kurowski od 2003
  • Rafał Patyra 2005-2006 i od 2010
                                     

4.3. Dodatkowe serwisy Dawniej

  • Monika Lechowska 1992–1997
  • Dorota Rembiszewska 1998-2000
  • Ryszard Łabędź 1991-1992
  • Krzysztof Miklas 1989-1992
  • Tomasz Zimoch 1989-1991
  • Paulina Chylewska 2003-2007 i 2013-2017
  • Marek Rudziński 1989-1993
  • Bartosz Heller 1998-2007
  • Bożydar Iwanow 1997-2000
  • Zdzisław Zakrzewski 1989-1997

Zaraz po zakończeniu Sportu szczególnie w weekendy emitowane są kroniki wydarzeń sportowych głównie z udziałem polskich sportowców, gdzie podczas wydarzeń obecni są dziennikarze Telewizji Polskiej, zaś we wtorek i sobotę w trakcie sezonu emitowany jest kilkuminutowy magazyn piłkarski GOL.

                                     

4.4. Dodatkowe serwisy Pogoda

Prognoza pogody jest emitowana w Wiadomościach południowych w wersji graficznej na zakończenie wydania, po Wiadomościach porannych i popołudniowych, po Teleexpressie i po głównym wydaniu Wiadomości. Od 29 maja 2020 jest emitowana nowa czołówka, nawiązująca do nowej czołówki Wiadomości.

                                     

4.5. Dodatkowe serwisy Obecnie

  • Aleksandra Kostka od 2007
  • Waldemar Dolecki 1996-2008 i od 2009
  • Mariusz Kłopecki od 2007
  • Celestyna Grzebyta od 2016
  • Marzena Słupkowska od 2000
  • Ziemowit Pędziwiatr 2008-2014 i od 2016
  • Marzena Kawa od 2008
  • Monika Andrzejczak od 2013
                                     

4.6. Dodatkowe serwisy Dawniej

  • Paweł Domarecki 1989-1990
  • Karolina Dobrowolska 2008-2011
  • Małgorzata Puzio 1999-2000
  • Małgorzata Wyszyńska 1999-2000
  • Jarosław Kret 2004-2016
  • Katarzyna Trzaskalska 2004-2006
  • Lucyna Grobicka 1989-2004
  • Tomasz Zubilewicz 1995-1997
  • Elżbieta Sommer 1989-2004
  • Grażyna Padée 1989-1999
                                     

4.7. Dodatkowe serwisy Gość Wiadomości

Program publicystyczny nadawany w całości w TVP Info początek także w TVP1. Program jest kontynuacją głównego wydania Wiadomości w formie rozmowy z zaproszonymi gośćmi o najważniejszym temacie dnia. Program prowadzony jest przez tego prezentera, który danego dnia prowadził Wiadomości o 19:30. Jest on nadawany zaraz po zakończeniu tego serwisu – od poniedziałku do piątku o 19:57, a w sobotę i w niedzielę – o 19:53. Do 16 listopada 2016 program nosił nazwę Dziś wieczorem.

                                     

5. Godziny nadawania

W TVP1:

  • 19:30 codziennie także równocześnie w TVP Info
  • 8:00, 12:00, 15:00 poniedziałek–piątek

W TVP Polonia: Od 2 stycznia 2012 Wiadomości w TVP Polonia emitowane są z opóźnieniem względem TVP1. Wcześniej serwis na obu kanałach był emitowany równolegle. Obecnie nadawane są trzy wydania – o 12:50, 15:45 oprócz poniedziałków i 20:00. Ponadto główne wydanie powtarzane jest o 2:00, a także o 0:45 w tłumaczeniu na język angielski.

                                     

6. Inne wydania

W sytuacjach nagłych lub o wyjątkowym znaczeniu redakcja Wiadomości zwiększa liczbę wydań o tzw. wydania specjalne. Główne wydania zazwyczaj nadawane są ze studia, jednak w historii Wiadomości miały miejsce również wydania wyjazdowe z różnych miejsc na świecie, opisujące bardziej szczegółowo aktualne wydarzenia. Takie wydania mimo tradycyjnej pory nadawania, również określane są jako wydania specjalne.

                                     

7. Historia programu od października 2004

  • Od 18 marca 2007 za pośrednictwem Telegazety TVP1 strona 777 do Wiadomości, Sportu i Pogody ukazują się napisy.
  • 4 września 2006 – ponownie zmieniono oprawę i studio. Tym razem zmiany nastąpiły w dużo mniejszym zakresie. Przyciemniono jedynie kolorystykę i zmieniono oprawę graficzną. W czołówce zmieniło się niewiele, głównie detale. Zmieniono nieco obraz za prowadzącym, a przed programem, zamiast odliczania czasu, pokazywany jest widok z jednego z miast w Polsce, a przy szczególnych wydarzeniach – za granicą. W dużo większym zakresie zmieniono belki z podpisami. Po lewej stronie pojawił się zegarek, a belki są animowane podczas "wchodzenia” i "wychodzenia”. W tyłówce zamiast motywu z 86% czołówki pojawił się szeroki pas z przebitką na studio i napisem, kto redagował i realizował program oraz z numerami telefonów.
  • 28 listopada 2004 – do nowej czołówki Wiadomości dodano kolor złoty.
  • 2 października 2007 – nowe studio, przypominające swym wyglądem studio kanału informacyjnego. Do kolorystyki studia kolory niebieski, biały i granatowy dodano kolor czerwony. W nowym studiu pojawiły się m.in. barierki, których brak było w starych pomieszczeniach programu, na ścianach zawisły telewizory plazmowe zamiast dawnych dużych ekranów plazmowych. Stół prezenterski jest ustawiony na kształt półkola. Na ekranie za prowadzącym wyświetlany fikcyjny obraz z newsroomu lub reżyserki. Bez zmian pozostała czołówka, a w oprawie graficznej zmodyfikowano jedynie ozdobniki.
  • W 2015 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w swoim raporcie na temat sposobu relacjonowania kampanii wyborczej w 2015 roku uznała "Wiadomości” za serwis o najbardziej przejrzystej strukturze informacji wyborczych. Analiza materiałów informacyjnych została wykonana przez Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.
  • 1 lipca 2013 – zlikwidowanie redakcji zagranicznej
  • W czasie choroby i śmierci Jana Pawła II 31 marca 2005 – 8 kwietnia 2005 specjalne wydania Wiadomości trwały do 90 minut. Towarzyszyła im specjalnie przygotowana grafika i muzyka, również przygotowana przez Studio Schwartz i Piotra Rubika.
  • 1 kwietnia 2012 – główne wydanie Wiadomości wyjątkowo współprowadził Marek Niedźwiecki, z okazji 50. urodzin Programu III Polskiego Radia, jak również Prima aprilis
  • 20 czerwca 2010 – główne wydanie Wiadomości trwało krótko 7 minut.
  • od 24 sierpnia 2017 - rozpoczęcie równoległej do TVP1 emisji programu na antenie TVP Info.
  • 6 listopada 2012 – wydanie specjalne z Waszyngtonu i Warszawy poświęcone wyborom prezydenckim w USA.
  • 28 sierpnia 2011 – ostatnie wydanie o 13.00 Wiadomości w weekendy. Od tego czasu w weekendy emitowane jest jedynie wydanie główne.
  • kwiecień/maj 2010 – z Wiadomości zniknął apszpan z wydania głównego w weekend.
  • 8 czerwca 2007 – jedno z najdłuższych w historii wydań Wiadomości w 2007, trwało 62 minuty. Nieplanowane przedłużenie zostało spowodowane przedłużającą się rozmową prezydentów USA i Polski: George’a W. Busha i Lecha Kaczyńskiego. Wydanie z lotniska w Gdańsku-Rębiechowie wypełniły przygotowane przez reporterów materiały oraz wejścia "na żywo” dotyczące wizyty prezydenta USA, a gdy rozmowa prezydentów zaczęła się znacząco przedłużać wyemitowano materiały przygotowane na przyszły tydzień, czas wypełniły też dodatkowe rozmowy z reporterami na miejscu obsługującymi wizytę prezydenta Busha w Helu.
  • 2 marca 2009 – ponownie zmieniono zegar, gdzie niebieski kwadrat i biały pasek zostały zmienione na ciemnoniebieski pasek, a godziny prezentowane są już nie czarną, a białą czcionką. Logo programu zostało zmniejszone.
  • 14 października 2004 – Wiadomości TVP zyskały nowe studio i oprawę graficzną, utrzymane w niebiesko-białej kolorystyce. Autorem nowej oprawy graficznej i jej ewolucji do 2011 było Studio Schwartz, muzykę skomponował Piotr Rubik, a scenografię projektowała Magdalena Kujszczyk.
  • 10 kwietnia 2011 – o godzinie 22.50 nadano dodatkowe specjalne wydanie Wiadomości.
  • 14 lutego 2011 – zmiana formatu nadawania na 16:9 w naziemnym przekazie analogowym pozostał format 4:3, a także czołówki, oprawy graficznej, scenografii, loga, lepsza jakość dźwięku i oświetlenia.
  • 21 listopada 2012 - uruchomienie serwisu internetowego programu pod adresem wiadomości.tvp.pl
  • 18 listopada 2009 – Wiadomości TVP obchodziły swoje 20-lecie.
  • 18 listopada 2014 – 25 lat Wiadomości. Od tego dnia TVP Historia nadawała archiwalne wydania Wiadomości począwszy od 18 listopada 1989. Wydania pochodzą z lat 1989-1992. Emisja trwała do końca lutego 2015.
  • 1 stycznia 2015 – zmiana czołówki, oprawy graficznej i muzycznej. Oprawa graficzna wyróżnia się jedną z najnowocześniejszych czołówek wykonanej na animacji 3D. Oprawa muzyczna jest oparta na brzmieniu orkiestry symfonicznej wykonującej utwór Radzimira Dębskiego.
  • 21 grudnia 2009 – studio zostało lekko zmienione. Pojawiły się nowe ekrany. Prezenterzy siedzą przedstawiając wiadomości, a nie jak to miało do tej pory stojąc. Pojawił się również na zakończenie apszpan przy wydaniu głównym. Postanowiono też przy wydaniach innych niż główne stosować tyłówkę wydania typu flesz.
  • 6 października 2007 – portal wiadomosci.tvp.pl został zastąpiony przez portal info.itvp.pl dziś tvp.info w związku z uruchomieniem kanału TVP Info.
  • 27 maja 2008 – zmieniona została grafika m.in. zegara z logo programu oraz ozdobników, które są już tylko w formie pasków na dole ekranu, zawierających informacje o treści materiału, a także nazwiska twórców materiałów i wypowiadających się osób. Wiadomości TVP prowadzone były wtedy na stojąco, z różnych miejsc w studiu. Wykresy i diagramy prezenter pokazywał na niewielkim monitorze plazmowym w studiu.
  • od 2 września 2013 – po głównym wydaniu Wiadomości w dni powszednie w TVP Info nadawany jest program Dziś wieczorem, w którym prowadzący główne wydanie Wiadomości rozmawiają z gościem na temat wydarzeń minionego dnia. Czasami z powodu bardzo ważnych wydarzeń Dziś wieczorem emitowane jest także w TVP1. Czasem jest również emitowane z taśmy i/lub prowadzone przez innego prezentera, gdy rozmowa odbywa się w innym niż studio miejscu.
  • 12 maja 2019 - ponowna przebudowa studia i zmiany oprawy graficznej, które oparte są teraz na nowoczesnych rozwiązaniach. Zmieniono także logo programu. 3 lutego 2020 zmieniono także czołówkę Sportu, a 29 maja tego samego roku zmieniono czołówkę prognozy pogody.
  • 15 stycznia 2007 – uruchomienie możliwości oglądania wydań programu w Internecie w ramach usługi VOD i równoległa emisja programu na żywo w Internecie w serwisie internetowym Telewizji Polskiej - itvp.pl.


                                     

8. Siedziba Wiadomości

Zarówno poprzednik Wiadomości – Dziennik Telewizyjny – jak i obecny program mają od lat tą samą siedzibę – zespół budynków przy Placu Powstańców Warszawy 7. Emisja w dalszym ciągu odbywa się ze studia A, które jest wielokrotnie modernizowane i nie odbiega swoim wyposażeniem technicznym od innych stacji telewizyjnych na świecie. W październiku 2007 redakcja przeprowadziła się z pierwszego na trzecie piętro tego samego budynku.

Produkcja telewizyjnych programów informacyjnych wszystkich, nie tylko Wiadomości jest całkowicie skomputeryzowana. Obecnie wciąż trwają prace mające na celu unowocześnienie techniki pracy w programach informacyjnych.

Początki systemu to 1991, kiedy powstała pierwsza sieć komputerowa z dołączonymi do niej przy pomocy modemów depeszowymi serwisami agencyjnymi: PAP, Reutera. DPA, i AFP. Od tego czasu jest stale rozbudowywana i modernizowana. Odwiedzający w latach 90. XX wieku przedstawiciele amerykańskiej TV publicznej byli nieco zadziwieni i zszokowani wysokim poziomem technicznym stacji.



                                     

9. Kontrowersje

Redakcja Wiadomości i innych programów informacyjnych TVP w zasadzie od zawsze oskarżana jest o uleganie wpływom politycznym w zależności od tego, kto rządzi w Polsce oraz stronniczość i brak obiektywizmu. Zarzuty te padały za czasów prezesury Wiesława Walendziaka lata 1993–1996, jak i jego następcy na tym stanowisku Ryszarda Miazka 1996–1999. Wiele zarzutów padało na program za czasów prezesury Roberta Kwiatkowskiego lata 1999–2004 i rządów SLD. Po okresie względnego spokoju pod koniec 2006 Fundacja Batorego w swoim raporcie zaznaczyła, że Wiadomości wypowiadały się o LPR, Samoobronie i LiD krytycznie i bez zrównoważenia. Gazeta Wyborcza, Fakt i inne media donosiły o licznych buntach dziennikarzy Wiadomości i przeciwstawianiu się treściom pokazywanym na antenie np. relacjonowanie sprawy śmierci Barbary Blidy czy protestów pielęgniarek przed Kancelarią Premiera oraz pokazywania kampanii przed wyborami parlamentarnymi w 2007. Równie głośnym echem odbijały się w prasie zmiany personalne w redakcji Wiadomości, np. zwolnienie szefa redakcji Radosława Rybińskiego oraz prezentera Marcina Leśkiewicza, odsunięcie od pracy nad programem wiceszefa i wydawcy Grzegorza Kozaka oraz przyjęcie do pracy wydawców związanych wcześniej z prawicowymi politykami oraz dziennikarzy związanych z Gazetą Polską. Wiele kontrowersji wywołuje też osoba zastępcy dyrektora Agencji Informacji TVP – Patrycji Koteckiej. Prasa nazwała ją "panią nadredaktor” i zarzuca jej cenzurowanie programu tak by "jak najmniej szkodzić PiS”.

Kontrowersji nie brakowało też po przejęciu władzy w TVP przez środowisko Ligi Polskich Rodzin i prezesa Piotra Farfała. Chodziło głównie o kampanię wyborczą do Parlamentu Europejskiego w 2009. Eksperci oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zarzucali Wiadomościom i całej TVP nadinformowanie o kampanii wyborczej Libertas Polska – ugrupowania, z którego list startowali w wyborach byli działacze LPR. Zwolnienie z Wiadomości Hanny Lis przez wielu odczytywane było jako kara za to, że dziennikarka nie wykonywała poleceń prezesa TVP i ówczesnego szefa serwisu TVP1 – Jana Pińskiego. Również zwolnienie Małgorzaty Wyszyńskiej przez Jacka Karnowskiego w marcu 2010 przez część mediów odebrane zostało jako kara za to, że dziennikarka nie sprzyjała poglądom szefa "W”.

Karol Małcużyński, były kierownik działu zagranicznego Agencji Produkcji Audycji Informacyjnych TVP, krytycznie odniósł się do Wiadomości pod kierownictwem Piotra Kraśki. Zarzucił m.in. tabloidyzację programu i pomijanie ważnych tematów społecznych. W tym samym czasie środowiska prawicowe m.in. partia Prawo i Sprawiedliwość, tygodnik "wSieci” i portal internetowy wPolityce.pl krytykowały materiały autorstwa ówczesnej reporterki "Wiadomości” TVP Justyny Dobrosz-Oracz zarzucając jej brak obiektywizmu i sprzyjanie ówczesnej partii rządzącej - Platformie Obywatelskiej. Wojciech Szacki w 2014 roku na łamach serwisu internetowego tygodnika "Polityka” również zarzucił Wiadomościom TVP i materiałom ówczesnych reporterów Kamila Dziubki i Adama Federa oraz ówczesnej prowadzącej program Beacie Tadli sprzyjanie i promowanie polityków Platformy Obywatelskiej. We wrześniu 2013 roku portal internetowy Money.pl ujawnił nagraną rozmowę na XXII Forum Ekonomicznym w Krynicy Zdroju ówczesnego wicepremiera, ministra gospodarki w drugim rządzie Donalda Tuska i ówczesnego prezesa Polskiego Stronnictwa Ludowego Janusza Piechocińskiego z ówczesnym prezesem TVP Juliuszem Braunem, w której ówczesny minister zarzuca m.in. "Wiadomościom” TVP "uprawianie celebryctwa” i powiedział, że zlecił "monitoring gospodarki programu”. W 2015 roku ówczesny kandydat na prezydenta RP i założyciel oraz lider ruchu Kukiz’15 Paweł Kukiz na swoim profilu w serwisie społecznościowym Facebook zarzucił wtedy ówczesnej reporterce programu Justynie Dobrosz-Oracz i ówczesnemu szefowi programu Piotrowi Kraśce manipulację jego wypowiedzią dla ostatniego wtedy wydania "Wiadomości”. W tym samym roku ówczesny redaktor naczelny "Wiadomości” Piotr Kraśko na okładce tygodnika "wSieci” został przedstawiony w mundurze oraz tytułem "Medialny zamach stanu” i w ten sposób pismo porównało szefa programu do reżimowych dziennikarzy "Dziennika Telewizyjnego” z czasów stanu wojennego w Polsce. Piotr Kraśko i ówczesne władze TVP zapowiedzieli pozew do sądu przeciwko tygodnikowi "wSieci”, ponieważ zdaniem pozywających narusza dobre imię nadawcy.

W 2015 po zmianie czołówki Wiadomości w Internecie pojawiły się podejrzenia, że jest ona plagiatem czołówki dziennika brytyjskiej telewizji ITV.

W 2016 po zmianach w redakcjach Wiadomości i innych serwisów informacyjnych TVP, oraz w zarządzie TVP S. A. powołanie na funkcję prezesa TVP Jacka Kurskiego, wiele dziennikarzy i medioznawców, m.in. Agnieszka Kublik z Gazety Wyborczej oraz rada programowa TVP, zarzuciły Wiadomościom stronniczość i przychylne traktowanie rządu Beaty Szydło i Prezydenta Andrzeja Dudy. Wiadomości oskarżano m.in. o pomijanie protestów społecznych oraz stronniczą krytykę marszy Komitetu Obrony Demokracji, a także atakowanie KOD-u i jego lidera Mateusza Kijowskiego. W lipcu 2016 Gazeta Wyborcza, Washington Post, Newsweek Polska i inne media opisywały m.in. ocenzurowanie przez Wiadomości słów Prezydenta USA Baracka Obamy ws. Trybunału Konstytucyjnego w Polsce, które wywołało reakcję przewodniczącego KRRiTV Jana Dworaka. Po tym zdarzeniu złożono 23 skargi w tej sprawie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

W maju i sierpniu 2017 roku były prezes TVP, dziennikarz i publicysta tygodnika "wSieci” Bronisław Wildstein na łamach portalu wPolityce.pl skrytykował sposób relacjonowania w programie Wiadomości i innych programach informacyjnych TVP zarzucając programowi uprawianie propagandy, która jego zdaniem może podważyć "najsensowniejszą politykę”. Materiały ukazujące się w Wiadomościach i innych programach informacyjnych TVP skrytykował też w maju 2017 roku dziennikarz i publicysta tygodnika "wSieci” i portalu wPolityce.pl Piotr Cywiński zarzucając programowi uprawianie prorządowej propagandy.

W listopadzie 2018 roku dziennikarz i publicysta tygodnika "wSieci” oraz portalu wPolityce.pl Piotr Zaremba na swoim profilu w serwisie społecznościowym Facebook skrytykował sposób relacjonowania sprawy KNF zarzucając programowi Wiadomości uprawianie "ordynarnej propagandy”.

W styczniu 2019 roku część dziennikarzy, m.in. Tomasz Lis, Wojciech Szacki, Jacek Gądek i Adam Buła, skrytykowała główne wydanie Wiadomości z 14 stycznia za materiał "Napastnik z Gdańska z zarzutem zabójstwa” o mowie nienawiści autorstwa Macieja Sawickiego. Pokazano w nim wypowiedzi polityków Platformy Obywatelskiej z dnia morderstwa Pawła Adamowicza, insynuując że przyczynili się oni do śmierci prezydenta Gdańska. Po tym materiale prezes Polskiego Stronnictwa Ludowego Władysław Kosiniak-Kamysz zaapelował o dymisję prezesa TVP Jacka Kurskiego, publikując również w internecie petycję w tej sprawie. W tym samym roku Wiadomości wyemitowały materiał, w którym ujawnione zostały imiona, nazwiska, zdjęcia oraz miejsca pracy protestujących osób pod budynkiem Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, którzy zaatakowali Magdalenę Ogórek co wywołało krytykę ze strony części dziennikarzy m.in. Bianki Mikołajewskiej i Estery Flieger z "Gazety Wyborczej”, Dominiki Długosz z serwisu Newsweek.pl, a także blogerki i publicystyki portalu Wirtualna Polska i tygodnika "Do Rzeczy” Kataryny oraz Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara i przewodniczącego klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej Sławomira Neumana. 25 lutego 2019 Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił pozew partii Platforma Obywatelska o sprostowanie informacji podanej w "Wiadomościach” TVP1 marca 2018 roku w materiale Konrada Węża "Polacy o aferach gospodarczych koalicji PO-PSL”, w którym pokazano na grafikę informującą, że za rządów PO na nagrody we wszystkich ministerstwach przeznaczano 626 mln zł, za rządów PiS - na nagrody dla konstytucyjnych ministrów wydano 1.5 mln zł.

W swoim sprawozdaniu, złożonym na początku 2019 roku Sejmowi, Rada Języka Polskiego zajęła się kwestią krótkich tekstowych zapowiedzi materiałów reporterskich w Wiadomościach tzw. "pasków” z lat 2016-17. Stwierdzono, że 75% z nich zawiera określenia wartościujące, mające wpływać na poglądy widza. Jak konkluduje prof. Andrzej Markowski, język jest tu traktowany nie jako dobro społeczne, lecz jako instrument w walce politycznej służący jednemu z podmiotów politycznych w celu kreacji własnej wizji świata i narzucaniu jej obywatelom. jednostronny przekaz prezentujący m.in. działania części społeczeństwa oraz jego parlamentarnej reprezentacji w sposób deprecjonujący powoduje, iż podmioty te są wykluczane ze wspólnoty.

11 czerwca 2019 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała raport krakowskich naukowców, w którym określili oni Wiadomości jako niepluralistyczne i propagujące fałszywy sukces rządu PiS.

Krótko przed wyborami parlamentarnymi w 2019 "Wiadomości” w głównym wydaniu z 26 września przedstawiły sondaż przedwyborczy, w którym nie uwzględniły korzystnego wyniku Konfederacji. Partia pozwała z tego powodu TVP do sądu, który nakazał wyemitować przeprosiny na antenie programu. Przeprosiny, wyemitowane 3 października w głównym wydaniu, zostały wyemitowane małym drukiem, nieczytelnym dla przeciętnego widza i opatrzone krytycznym wobec nich komentarzem prowadzącej Danuty Holeckiej oraz materiałem w krytyczny sposób przedstawiającym Konfederację. 10 października "Wiadomości” wyemitowały drugie przeprosiny wobec Konfederacji za nieuwzględnienie jej poparcia dla Jakuba Baryły, sprzeciwiającego się marszowi LGBT w Płocku w wydaniu z 29 września. 11 października Konfederacja wygrała trzeci proces z "Wiadomościami”, jako że w komentarzu do przeprosin z 3 października ponownie nie uwzględniła sondaży, w których Konfederacja przekracza próg wyborczy 5%. Przeprosiny miały zostać wyemitowane 11 lub 12 października, wyrok jednak nie został wykonany.

31 stycznia 2020 Rada Etyki Mediów uznała, że "Wiadomości” są jednostronne i łamią wszystkie zasady karty etycznej powtarzając zarzuty wobec marszałka Grodzkiego.

W głównym wydaniu z 13 kwietnia 2020, w odpowiedzi na materiał z Faktów TVN krytykujący wizytę Jarosława Kaczyńskiego w 10 rocznicę katastrofy smoleńskiej na warszawskich Powązkach, w którym pojawiły się zarzuty o naruszenie przepisów epidemiologicznych wprowadzonych na czas pandemii COVID-19, "Wiadomości” skrytykowały stację TVN, powołując się na ich związki ze służbami PRL oraz krytykując jej szefa Edwarda Miszczaka i dziennikarki Justyny Pochanke. Do KRRiT wpłynęły skargi wskazujące na brak rzetelności i bezstronności w tym materiale. 17 kwietnia 2020 "Fakty" TVN wydały oświadczenie, w którym zarzuciły "Wiadomościom" "kłamstwa" oraz "uzależnienie od polityków".

17 maja 2020 wiceprzewodniczący PO, prezydent miasta stołecznego Warszawy i kandydat KO w wyborach prezydenckich po rezygnacji Małgorzaty Kidawy-Błońskiej z kandydowania w wyborach Rafał Trzaskowski zapowiedział "powstanie nowej telewizji publicznej bez publicystyki politycznej ” i likwidację m.in. programu "Wiadomości” i stacji telewizyjnej TVP Info.



                                     

10. Studia

Do października 2004 w studiu Wiadomości był zrealizowany program zatytułowany Echa Tygodnia później Echa Panoramy, emitowany do 1 października 2005 w TVP2.

Free and no ads
no need to download or install

Pino - logical board game which is based on tactics and strategy. In general this is a remix of chess, checkers and corners. The game develops imagination, concentration, teaches how to solve tasks, plan their own actions and of course to think logically. It does not matter how much pieces you have, the main thing is how they are placement!

online intellectual game →